fbpx
Conversion API

Allt du behöver veta om Metas Conversions API

Ni kanske minns när iOS 14.5 kom och förändrade förhållandena för annonsering i sociala medier för företag och annonsörer med hjälp av tredjepartscookies? Nu ska även Google sluta med spårning av användarbeteende genom tredjeparts-cookies. Men det betyder också nya möjligheter för marknads-förare genom att börja mäta händelserna i förstapartsdatan med hjälp av företagets CRM:er. På så sätt kan du fortfarande mäta resultatet av dina kampanjer i sociala medier.

Kontakta oss
Servermätning

Vad är Conversions API?

Conversion API (CAPI), lanserades officiellt den 22 oktober 2020. Det är en funktion som tillåter annonsörer att skicka händelsedata direkt från sina servrar till Facebook, istället för att förlita sig enbart på Facebook-pixeln som körs på klientsidan. Målet är att skicka händelse- och konverteringsdata till Facebook Ads Manager med bibehållen datasekretess.

Skillnaden

Conversions API vs
Facebook Pixel

Den stora skillnaden mellan Facebook pixel och CAPI är var händelserna mäts. Som tidigare nämnt så mäts facebookpixeln på klientsidan i webbläsaren medan CAPI mäter i CRM:ets server för att mäta effekten av dina Facebook kampanjer.

Så här fungerar flödet för en Facebook-pixel

1. Besökare

En användare besöker din webbplats och utför vissa åtgärder som att lägga en produkt i kundvagnen och spara en produkt i önskelistan.

2. Din hemsida

Facebook Pixel spårar dessa händelser och synkroniserar med Facebook-cookies i användarens webbläsare.

3. Webbläsare

Efter synkroniseringsprocessen matchas personen med en Facebook profil och placerar personen i en del av retargeting målgruppen.

4. Facebook

När användaren sedan går in på Facebook vet plattformen redan att användaren har besökt din webbplats och vilka tidigare produkter som personen har tittat på och kan visa rätt produkt för din kund.

Spårning

Så här fungerar flödet för CAPI

  • En användare besöker din webbplats med en Facebook-pixel installerad.
  • Pixeln lagrar informationen om användaren i en förstapartscookiefil (denna cookiefil fungerar endast med din webbplats).
  • Din server sparar denna data som även innehåller information om hur man kan skilja just denna användare från andra.
  • När användaren utlöser en händelse skickar servern en förfrågan med informationen om händelsen och användaren till Facebook-servern.
Framtidens spårning

Kommer Conversions API att ersätta Facebook Pixel?

Nej, faktum är att ha Facebook Pixel korrekt implementerat på din webbplats är ett av kraven för att kunna integrera CAPI. Facebooks rekommendation är att implementera Conversions API tillsammans med Pixel för optimal spårning av hela tratten och ett mycket mer tillförlitligt datautbyte. På så sätt blir Facebooks algoritm mycket effektivare. Det kommer att hjälpa dig att få förbättrade insikter och kunna göra noggrannare optimeringar i dina kampanjer.

4 fördelar med användning av CAPI för spårning av dina metakampanjer

Fördel 1

Minskar beroendet av webbläsaren

Ett av skälen till att Facebook har infört CAPI är att det finns en ökad användning av adblockers och begränsningar för tredjepartscookies i webbläsare. Detta kan påverka datainsamlingen genom Facebook-pixeln, eftersom pixeln är beroende av att installeras i webbläsare.

Fördel 2

Flexibel datainsamling

Conversion API (CAPI), lanserades officiellt den 22 oktober 2020. Det är en funktion som tillåter annonsörer att skicka händelsedata direkt från sina servrar till Facebook, istället för att förlita sig enbart på Facebook-pixeln som körs på klientsidan. Målet är att skicka händelse- och konverteringsdata till Facebook Ads Manager med bibehållen datasekretess.

Fördel 3

Bättre data, integritet
och sekretess

CAPI ger användarna mer kontroll över delad data med Facebook. Genom direktsändning av händelser från servern eller mobilappen kan företag vara selektiva med vilka data som skickas och undvika att dela känslig information. Det bevarar integritet, sekretess och tar hänsyn till integritetslagar samt användarnas dataskydds oro.

Fördel 4

Minska din kostnad per konvertering

Användning av API för konverteringar minskar påverkan av laddningsfel, anslutningsfel och annonsblockerare i webbläsare i jämförelse med Meta-pixeln. Genom att kombinera API för konverteringar med pixeln skapas en mer pålitlig anslutning, vilket i sin tur bidrar till minskad risk att konverteringar tvättas bort på vägen. På detta sätt får du en mer tillförlitlig och effektiv spårning av konverteringar och optimering av dina annonser.

Har du inte implementerat Conversion API ännu?

Inga problem, vi hjälper dig!

Kontakta oss

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert