Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.

CONVERSION API
Allt du behöver veta om Metas Conversions API
Ni kanske minns när iOS 14.5 kom och förändrade förhållandena för annonsering i sociala medier för företag och annonsörer med hjälp av tredjepartscookies? Nu ska även Google sluta med spårning av användarbeteende genom tredjeparts-cookies. Men det betyder också nya möjligheter för marknads-förare genom att börja mäta händelserna i förstapartsdatan med hjälp av företagets CRM:er. På så sätt kan du fortfarande mäta resultatet av dina kampanjer i sociala medier.

SERVERMÄTNING
Vad är Conversions API?
Conversion API (CAPI), lanserades officiellt den 22 oktober 2020. Det är en funktion som tillåter annonsörer att skicka händelsedata direkt från sina servrar till Facebook, istället för att förlita sig enbart på Facebook-pixeln som körs på klientsidan. Målet är att skicka händelse- och konverteringsdata till Facebook Ads Manager med bibehållen datasekretess.
SERVERMÄTNING
Vad är Conversions API?
Conversion API (CAPI), lanserades officiellt den 22 oktober 2020. Det är en funktion som tillåter annonsörer att skicka händelsedata direkt från sina servrar till Facebook, istället för att förlita sig enbart på Facebook-pixeln som körs på klientsidan. Målet är att skicka händelse- och konverteringsdata till Facebook Ads Manager med bibehållen datasekretess.

Så här fungerar flödet för en Facebook-pixel
1. Besökare
En användare besöker din webbplats och utför vissa åtgärder som att lägga en produkt i kundvagnen och spara en produkt i önskelistan.
2. Din hemsida
Facebook Pixel spårar dessa händelser och synkroniserar med Facebook-cookies i användarens webbläsare.
3. Webbläsare
Efter synkroniseringsprocessen matchas personen med en Facebook profil och placerar personen i en del av retargeting målgruppen.
4. Facebook
När användaren sedan går in på Facebook vet plattformen redan att användaren har besökt din webbplats och vilka tidigare produkter som personen har tittat på och kan visa rätt produkt för din kund.

SPÅRNING
Så här fungerar flödet för CAPI
- En användare besöker din webbplats med en Facebook-pixel installerad.
- Pixeln lagrar informationen om användaren i en förstapartscookiefil (denna cookiefil fungerar endast med din webbplats).
- Din server sparar denna data som även innehåller information om hur man kan skilja just denna användare från andra.
- När användaren utlöser en händelse skickar servern en förfrågan med informationen om händelsen och användaren till Facebook-servern.
FRAMTIDENS SPÅRNING
Kommer Conversions API att ersätta Facebook Pixel?
Nej, faktum är att ha Facebook Pixel korrekt implementerat på din webbplats är ett av kraven för att kunna integrera CAPI. Facebooks rekommendation är att implementera Conversions API tillsammans med Pixel för optimal spårning av hela tratten och ett mycket mer tillförlitligt datautbyte. På så sätt blir Facebooks algoritm mycket effektivare. Det kommer att hjälpa dig att få förbättrade insikter och kunna göra noggrannare optimeringar i dina kampanjer.


KONTAKTA OSS
Har du inte implementerat Conversion API ännu?
Inga problem, vi hjälper dig!
4 fördelar med användning av CAPI för spårning av dina metakampanjer
FÖRDEL 1
Minskar beroendet av webbläsaren
Ett av skälen till att Facebook har infört CAPI är att det finns en ökad användning av adblockers och begränsningar för tredjepartscookies i webbläsare. Detta kan påverka datainsamlingen genom Facebook-pixeln, eftersom pixeln är beroende av att installeras i webbläsare.


FÖRDEL 2
Flexibel datainsamling
Conversion API (CAPI), lanserades officiellt den 22 oktober 2020. Det är en funktion som tillåter annonsörer att skicka händelsedata direkt från sina servrar till Facebook, istället för att förlita sig enbart på Facebook-pixeln som körs på klientsidan. Målet är att skicka händelse- och konverteringsdata till Facebook Ads Manager med bibehållen datasekretess.
FÖRDEL 3
Bättre data, integritet
och sekretess
CAPI ger användarna mer kontroll över delad data med Facebook. Genom direktsändning av händelser från servern eller mobilappen kan företag vara selektiva med vilka data som skickas och undvika att dela känslig information. Det bevarar integritet, sekretess och tar hänsyn till integritetslagar samt användarnas dataskydds oro.


FÖRDEL 4
Minska din kostnad per konvertering
Användning av API för konverteringar minskar påverkan av laddningsfel, anslutningsfel och annonsblockerare i webbläsare i jämförelse med Meta-pixeln. Genom att kombinera API för konverteringar med pixeln skapas en mer pålitlig anslutning, vilket i sin tur bidrar till minskad risk att konverteringar tvättas bort på vägen. På detta sätt får du en mer tillförlitlig och effektiv spårning av konverteringar och optimering av dina annonser.
Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?
Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!