Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.

CRO GUIDE
Konverteringsoptimering (CRO) i 5 enkla steg
Känns det som om potentiella kunder inte hittar till dina varor eller begär offerter för dina tjänster? Oroa dig inte! Vi finns här för att hjälpa. I vår guide nedan delar vi med oss utav effektiva strategier i 5 steg som kan hjälpa till med att öka konverteringsgraden på din hemsida.
Så ökar du konverteringsgraden med CRO!
Genom regelbunden underhållning av din hemsida kan du förbättra säkerheten, prestandan och användarupplevelsen på en och samma gång. Om dessa åtgärder görs på rätt sätt i rätt tid kan det i sin tur leda till ökad trafik, fler kunder och bättre affärsresultat. Bra va? Det tycker vi med!
– Men riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Låt oss därför djupdyka ner i en av våra utvecklares tankar som kan förklara mer utförligt vad man ska tänka på!
1. Behovsanalys
2. A/B-testning
3. Enkelhet
4. Implementering
5. Repetera

STEG 1
Behovsanalys av hemsida
Gör en noggrann genomgång av din sajt för att identifiera eventuella brister i köpflödet. Det är viktigt att ta hänsyn till olika faktorer som kan påverka användarupplevelsen. Det kan vara frustrerande för besökare om de hoppar av direkt i kassan eller om det är svårt att hitta kontaktformulär. Se till att kassan är enkel att använda och att kontaktformuläret är tydligt synligt på webbplatsen. Dessutom kan det vara bra att kontrollera att alla steg i köpprocessen är smidiga och intuitiva för att undvika avhopp och öka konverteringsgraden.
STEG 2
A/B testa hemsidor
Att jämföra och sätta två hypoteser mot varandra är grundläggande inom CRO. Genom att välja noga vilka tester som ska göras kan du låta resultaten styra vad som faktiskt fungerar bäst. Analysera testresultaten noggrant för att dra faktabaserade slutsatser och optimera din webbplats effektivt. Denna metod hjälper dig att förbättra användarupplevelsen på din hemsida och öka konverteringsgraden över tid.


Glöm inte kontaktformulär!
Precis som vi har gjort här, är det bra att lägga till ett kontaktformulär relativt högt upp.
STEG 3
Förenkla kundresan med CRO
Tänk ur kundens perspektiv. Se därför till att dina landningssidor tydligt kommunicerar dess syfte för att göra det enkelt för kunden att förstå. Ge hjälpmedel och tydliga anvisningar för att underlätta ett köp eller de mål du har med sidan. Använd tydliga call-to-action-knappar, informativa beskrivningar och användarvänliga formulär. Skapa en smidig och positiv kundupplevelse genom enkel navigering och lättillgänglig information.


STEG 4
Tillämpa dina resultat
När du har fått fram slutresultatet av dina A/B-tester är det dags att implementera de förändringar som visade sig vara mest effektiva på din hemsida. Det är viktigt att testa och verifiera att de fungerar korrekt innan de rullas ut för alla användare. Ta dig tid att noggrant genomföra dessa steg för att säkerställa att förändringarna blir framgångsrika och förbättrar användarupplevelsen på din webbplats.

KONTAKTA OSS
Vi kan CRO!
Verkar det krångligt? Oavsett vilka områden som behöver justeras på er sida har vi både resurser och kunskap för att ta hand om hela processen – från analys till implementering!
STEG 5
Öka konverteringsgraden
Efter att du har implementerat åtgärderna från testerna är det viktigt att fortsätta förbättra kundresan och användarupplevelsen för att öka konverteringsgraden. Återgå till ritbordet och sök efter möjligheter till ytterligare förbättringar. Utvärdera kontinuerligt feedback av användardata för att fortsätta identifiera brister och optimera din webbplats för framgång.

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?
Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!