Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Så maxar du intäkterna under 2024 – fem trender att ha koll på
Inspot reder ut allt du behöver ha koll på under det nya året.
Kontakta oss

1. AI + Digitala specialister = $$$
AI-boomen blev verklighet under året som gått och 2024 blir året då AI blir ett måste för en fullt ut lyckad mediestrategi. På Inspot ser vi hur det bästa resultatet kommer av att kombinera vår digitala kompetens med den fantastiska tekniken – för att alltid leverera en optimal digital strategi. Där AI-verktyg som Chat GPT kan användas av våra specialister för allt från inspiration för text- och bildinnehåll, till att i Google Ads och Meta utnyttja AI för automatisk budgivning och beteendemodellering för lönsammare kampanjer.
Det handlar inte längre bara om att få hjälp med ‘smartare’ rapportering, utan AI kastar om förutsättningarna för ‘hur’ vi når våra kunders målgrupper. Och möjliggör helt nya dynamiska verktyg för att i realtid och alla plattformar säkerställa att våra kunders kommunikation ligger steget före, styr mot rätt mål och lönsamt syns med rätt erbjudande!
2. Mer förstapartsdata, ger datadrivna resultat
En av de största nyheterna för digitala marknadsförare 2023 var övergången till GA (nya Google Analytics) som innebar ett helt nytt sätt att mäta kundresan och spännande teknik som Consent Mode och modellering. Vi ser redan nu att Consent Mode v. 2 rullar ut i början av året och hur tredjepartskakor börjar fasas ut 2024. Allt detta tror vi går i linje med Googles långsiktiga strategi att öka tryggheten i det digitala annonslandskapet och samtidigt erbjuda oss som annonsörer nya verktyg för att skapa riktigt bra kampanjer.
Vi ser direkt fördelar för dem som kommit igång med detta och andra plattformars avancerade lösningar, t ex Meta Conversion API och CRM-kundlistor, som gör det möjligt att mäta ännu fler konverteringar och hjälper dig att flexibelt styra investeringen utifrån det som genererar bäst resultat. Under 2024 älskar vi att datadrivet står i centrum för att lyckas och ser fram emot ett år där server-side tracking, API:er och bättre dataflöden blir nyckelord för ta sin digitala affär till nya nivåer!


3. A/B-testa annonsformat och kanaler
För att sticka ut ordentligt i de digitala kanalerna 2024 tror vi det gäller att komma igång med löpande testning av nya annonsformat och placeringar för att kunna maxa potentiella kunder. 2023 har många plattformar förändrats; Twitter har blivit X och helt nya kanaler som Instagram Threads har lanserats i Norden samt en mängd annonsformat, t ex Social search på TikTok. Vi ser att AI-drivna format som Meta’s Advantage+ och Google Ads Performance Max allt mer etablerat sig som ledande i respektive plattform med nya förändringar varje månad.
Detta gör att företag som lyckas bäst 2024 ständigt måste ompröva sin digitala strategi och vara flexibel nog att A/B-testa och målgruppsanpassa sitt content så att det öppnar upp för en engagerande köpupplevelse och intuitivt lockar kunderna till era bästa erbjudanden och rekordförsäljning.
4. Omnikanal: vinn varje kundinteraktion
År 2024 är det inte tillräckligt att bara finnas på en plattform. Dina kunder rör sig redan sömlöst mellan webben, appar, mobilen och fysiska butiker där omnichannel-strategi är enda vägen framåt. Vi såg 2023 en stark trend där många av våra annonsörer började ta mer hänsyn till försäljning i butik som genererats av webbplatsbesökare och snabbt ökade sina totala konverteringar.
Under det nya året tror vi att omnitrenden kommer fortsätta bli viktigare för att se fulla affärsvärdet av digitala leads. Vi tror också det får dubbelt positiv effekt genom att det stärker värdet av att bry sig om sitt varumärke och hela synligheten online. Oavsett om det gäller att förbättra SEO och CRO-anpassningen av ert innehåll på hemsidan eller att synas mer på YouTube och i sociala kanaler med en anpassad videostrategi. Se till att alltid erbjuda mervärde och en konsekvent varumärkesupplevelse oavsett mediekanal för dina kunder!


5. Kreativ köpprocess, nya möjligheter
Sist vill vi tipsa om vikten av att skräddarsy sitt innehåll inför nya året så att det möter kunden i alla stadier av köpresan och att budskapet personaliseras utifrån det som ger mest värde för din kund. Kanske är det någonting oväntat eller extra kreativt som gör att dina kunder stannar upp för att förstå mer om ditt företag och produkter?
Under 2023 så lanserade vi på Inspot en TikTok-kanal där vi med humor och en gnutta finess fått öppna upp dialogen med nya och befintliga kunder och därigenom kunnat berätta mer om oss utanför traditionella byråpitchen. Vi har också sett hur en kreativ kommunikationsstrategi rejält ökat försäljningen och engagemanget kring högtider som Black Week och tror den som lyckas bäst 2024 är den som noggrant planerar in hur ni tänkt fånga just era kunders uppmärksamhet vare sig det gäller ägda, köpta eller förtjänade kanaler.

Inspot hjälper dig öka intäkterna 2024!
Vi tror att dessa lärdomar ger möjligheten för e-handlare och tjänstebolag inom alla branscher trots konjunkturen, att snabbt kan växla upp sin digitala försäljning och möta nya kunder. Behöver ni hjälp att omfamna AI, smartare mediemix eller något av de andra stegen?
Vi på Inspot hjälper dig med allt från årsstrategi till enskilda kanaler för att skapa riktigt framgångsrika resultat. Kontakta oss idag så hjälper vi dig!
Kontakta ossVill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?
Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!