Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Öka organisk försäljning på sociala medier under Black Friday!
Framgångsreceptet till en riktigt bra Black Friday för dina organiska kanaler är förberedelsen. Oavsett vilken kanal du ska bearbeta eller vilka kampanjer du tänker dig så ligger planeringen inför som grund för ert arbete i sociala medier.
Kontakta oss
Välj rätt plattform för en lyckad Black Friday
Plattformarna har bra verktyg som kan hjälpa dig i planeringen. Du kan till exempel dra stor nytta av att kolla upp när din målgrupp är som mest aktiv och anpassa publiceringen av inläggen för att möta din målgrupp vid rätt tidpunkter.
Kom även ihåg att kampanjperioder som Black Friday är perfekt för värvning av nya kunder. Därför är det viktigt att du inte glömmer att arbetet med dina kampanjer fortsätter även när Black Friday är över. Att behålla befintliga kunder är minst lika viktigt som att värva nya.
Något annat som är viktigt att ha i åtanke är att tänka “utifrån och in”, inte “inifrån och ut” . Det vill säga – tänk på vad dina kunder förväntar sig av dig, inte vad du vill berätta för dina kunder! Med det enkla tankesättet kan du skapa mervärde i dina kanaler som gör att dina kunder kommer att känna trovärdighet och ett syfte i att följa dina kanaler.
Så jobbar du med meta under Black Friday
- Engagera dina följare (omröstningar, frågestunder och gift guide)
- Var aktiv och närvarande – Svara på frågor, kommentarer och håll igång samtalen för att aktivera algoritmen.
- Kan du lyckas använda ditt grafiska formspråk för att berätta för dina följare att det är något som händer hos dig, utan att faktiskt säga det rakt ut? Då har du lyckats med din contentstrategi!
- Bearbeta dina kunder efter kampanjens slut. Uppmuntra dina kunder att dela sina egna inlägg om dina produkter, särskilt när de använder dem.
- Skapa en unik hashtag för din Black Friday-kampanj. Detta gör det enkelt för dig att spåra och dela UGC, samtidigt som det ger kunderna en gemensam plats att engagera sig runt.


Så jobbar du med Tik Tok under Black Friday
- Hitta humorn i din produkt, Tiktok är en plattform som underhåller! Våga testa live shopping och stick ut från dina konkurrenter. Hitta en karismatisk person som kan ställa upp på en livesändning med en “try on haul”. Ett koncept som är populärt utomlands och relativt enkelt att styra upp.
- Använd dig av influencers. Hitta personligheter som går i linje med känslan för ditt varumärke. Låt dem skapa material som de vet att deras målgrupp kommer att engageras av.
- Hjälp algoritmen lite extra med en giveaway. Ett enkelt sätt att få engagemang som hjälper algoritmen att förstå att det händer något hos dig, som sen kan användas när konkurrensen är extra hård under black friday.
- Engagemang är nyckeln på TikTok. Svara på kommentarer, delta i utmaningar och interagera med andra användare. Detta hjälper inte bara med engagemang, utan det ökar också din synlighet i flödet och förbättrar din chans att hamna på ”För dig”-sidan (FYP)
Så lyckas du med kampanjer under Black Friday
Kom ihåg att organisk räckvidd på sociala medier kan vara en utmaning, särskilt när många andra varumärken också pushar sina kampanjer samtidigt. Men med rätt strategi, tidig planering och engagemang kan du skapa en framgångsrik kampanj som engagerar din målgrupp och driver försäljning.


Inspot hjälper dig att maxa Black Friday
Vårt team på sociala medier har bred kunskap för hur du bör tänka kring din organiska strategi när konkurrensen är som hårdast. Kontakta oss idag och låt Inspot hjälpa dig med dina kampanjer under Black Friday!
Kontakta ossVill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?
Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!