fbpx
Digital marknadsföring i förändring

Strategi för omnikanal som marknadsföring

Människors medievanor är i ständig förändring och för en digital marknadsförare innebär det att konstant anpassa sig till marknaden.

Mängden kommunikationskanaler och sociala plattformar ökar exponentiellt. Det innebär att digital marknadsföring blir allt mer komplex.

Kontakta oss
Förbättra kundresan med en omnikanal strategi

Förutom att plattformarna blir fler har förväntningarna från konsumenterna även ändrats. Dagens kunder räknar med att få samma service och upplevelse oavsett om de är på TikTok, Google, Facebook, e-handel eller i butik.

Så hur ska ett företag göra för att engagera och tilltala sina kunder på ett sätt som är relevant? En bra strategi har visat sig vara att erbjuda en omnikanalupplevelse för kunden.

Stärk varumärke & kundupplevelse

Varför det är viktigt att arbeta med omnikanal

Idag använder människor en rad olika enheter och kanaler när de interagerar med varumärken. Allt från mobiltelefon och dator till fysiska butiker. Att som företag bara fokusera på en enskild kanal kan därför resultera i en splittrad kundupplevelse.

För att förhindra det kan ett företag, genom omnikanal, skapa en enhetlig närvaro och kommunicera samma budskap över olika plattformar. På längre sikt kommer det att bygga en starkare relation till kunderna och stärka varumärket samt förbättra kundresan såväl online som offline.

Exempel

Vad innebär det att arbeta med omnikanal

Huvudmålet med att arbeta med omnikanal i praktiken är att sätta kunden i centrum. Det gör ett företag genom att erbjuda en konsekvent upplevelse till konsumenten – oavsett vilken plattform besökaren använder.

En omnikanal-kundresa skulle kunna se ut på följande sätt.

1. Webbshop
En kund hittar en tröja på din webbshop som denne fattar tycke för.

Marknadsföring i olika medier

2. Sociala medier
Senare på kvällen dyker en annons på tröjan upp när kunden skrollar på Instagram och fortsätter sin kundresa.

3. Fysisk butik
Kunden gillar tröjan, men är osäker på om den passar och besöker sin lokala butik.

Genomförande av köp bidrar till en konvertering

4. Konvertering
I butiken provar kunden tröjan och den passar perfekt, vilket leder till ett köp.

Kunden påbörjade alltså sin kundresa på företagets webbshop och fortsatte den sedan via sociala medier och avslutade resan fysiskt i sin lokala butik, vilket är ett exempel på en lyckad omnikanalupplevelse som i slutändan genererade en försäljning.

Omnikanalsmarknadsföring innebär alltså kort att företag integrerar med användare på flera plattformar för en enhetlig upplevelse. Genom att arbeta med omnikanalupplevelser kan ett företag samordna digitala marknadsföringsinsatser och därmed skapa effektiva synergieffekter.

Det ger i slutändan en sammanhängande kundupplevelse som möter användarens förväntningar.

Omnikanal som marknadsföringsstrategi

Fördelar med omnikanal

En omnikanal-strategi är bra för kundupplevelsen, men kan vara utmanande att implementera.

Utförandet kräver ett finjusterat system som fungerar över flera kanaler och erbjuder samma känsla. Vi har därför valt ut tre fördelar med omnikanal-strategin.

  1. Sammanhängande kundupplevelse: Att synkronisera marknadsföringsinsatser över olika kanaler skapar en smidig och sammanhängande kundupplevelse. Kunderna kan börja sin resa på en kanal och sedan fortsätta utan avbrott till en annan.
  2. Varumärkesbyggande: Att arbeta med omnikanal som marknadsföringsmetod möjliggör ett mer djupgående engagemang med kunderna. Genom att tillhandahålla en mer individanpassad marknadsföring för varje steg av kundresan ökar chansen att fånga deras intresse, bygga lojalitet och stärka varumärket.
  3. Effektiv marknadsföring: Genom att följa kundbeteenden över flera kanaler möjliggör det för företag att kunna anpassa sin marknadsföring och fördela resurser på ett mer effektivt sätt.
Förbättra både ditt varumärke och kunupplevelsen med en marknadsföringsstrategi med omnikanal
Daniel Apethun, VD på Inspot

Få hjälp med din digitala marknadsföring

I en tid när konsumenternas uppmärksamhet är svårfångad har det visat sig att omnikanal som metod är en viktig strategi för att skapa en sammanhängande kundupplevelse och nå igenom mediebruset.

Trots utmaningar kan en omnikanal-strategi erbjuda betydande fördelar som hjälper företag att växa.

Vill du ha hjälp med din digitala kommunikation och göra omnikanal till en del i
dina marknadsföringsinsatser? Kontakta oss på Inspot så hjälper vi ditt företag att växa.

Kontakta oss

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert