fbpx
Viktiga begrepp och KPIer att ha koll på inom digital marknadsföring

15 viktiga begrepp & KPI:er inom digital marknadsföring

Har du hört talas om begrepp som KPI, ROAS, konverteringsfrekvens eller CTR? Inom digital marknadsföring finns det en hel del begrepp och termer att hålla koll på, men att förstå vad alla betyder och veta vilka du borde använda kan kännas som en djungel. Här har vi samlat de viktigaste begreppen och KPI:erna du behöver ha koll på för att lyckas med din marknadsföring!

Vad betyder KPI?

KPI, eller Key Performance Indicator som det står för, är ett mätvärde och nyckeltal som används för att mäta hur bra ett företag, kampanj eller projekt presterar och når sina mål. En KPI ska kunna mätas över tid och jämföras med tidigare perioder för att lätt kunna följa upp dina resultat. Därför är det bra att välja ut några viktiga KPI:er som speglar din verksamhet och marknadsföring. Fortsätt scrolla för att ta del av några KPI:er och begrepp vi tycker är viktiga!

CPC

CPC, Cost Per Click eller kostnad per klick på svenska är ett vanligt nyckeltal i samband med annonsering inom digital marknadsföring. Det är vad du betalar varje gång någon klickar på din annons, oftast i sökordsannonsering och på sociala medier. CPC är viktigt att mäta om målet är att driva trafik till din webbplats eller kampanj.

CPA

CPA är en förkortning av Cost Per Acquisition, vilken kan översättas till kostnad per förvärv på svenska. Det är ett mätvärde som visar hur mycket det i snitt kostar att få en ny kund eller konvertering, till exempel ett köp.

CPM

CPM står för Cost Per Mille, eller kostnad per tusen visningar. Denna KPI visar precis som det låter, hur mycket det kostar för en kampanj, annons eller ett inlägg att nå 1000 personer. Det är ett effektivt mätvärde inom digital marknadsföring, särskilt när målet är att öka varumärkeskännedom och räckvidd.

COS

Cost of Sales visar kostnaden för en försäljning i förhållande till intäkten, dvs. hur stor del av intäkterna som går till marknadsföringskostnader. Denna KPI används för att mäta lönsamheten i dina kampanjer. Ju lägre COS, desto lönsammare kampanj. 

Conversion Rate

Konverteringsgrad, förkortat CR, mäter hur stor andel av besökarna som gör det du vill, till exempel genomför ett köp eller fyller i ett formulär. Genom att dela det totala antalet konverteringar med det totala antalet besökare kan du mäta hur effektiv din kampanj eller sida är. Ju högre konverteringsgrad en kampanj eller sida har desto mer effektiv är den. 

PPC

PPC, eller Pay per Click som det heter, är till skillnad från CPC själva annonsmodellen där du betalar per klick. Du som annonsör betalar alltså varje gång någon klickar på en annons – en bra KPI att mäta vid kampanjer i syfte att generera leads eller försäljning. 

CTR

CTR, översatt till klickfrekvens, mäter hur många som klickar på en annons eller länk jämfört med hur många som faktiskt ser den. Click Through Rate anges i procent och mäter helt enkelt hur bra din annons fångar läsarens intresse. Det är vanligt att mäta CTR för att se hur effektiv en annons, e-postkampanj eller titel och metabeskrivninig är på att fånga sökaren och driva trafik.

ROI

ROI står för Return of Investment och kan översättas till avkastning på investering. Denna KPI är ett mätvärde för att se om din marknadsföring lönar sig och hur mycket du får tillbaka av det du spenderat. När man läser av resultatet brukar man säga att ju högre ROI desto mer värde för pengarna. 

ROAS

ROAS är ett viktigt nyckeltal inom digital marknadsföring som mäter hur mycket intäkter du får tillbaka på din annonsering. Ett enkelt exempel är: om du spenderar 1000 kr och tjänar 4000 kr, har du en ROAS på 4. Genom att beräkna din ROAS kan ett företag eller marknadsförare få en tydlig bild av hur mycket intäkter man får för varje spenderad krona, vilket hjälper till att utvärdera hur effektiv en kampanj är. 

POAS

Profit on Ad Spend eller POAS, går ett steg längre än ROAS och visar hur lönsam din annonsering är genom att även räkna in bruttovinsten. Det tar hänsyn till både försäljningskostnader och kostnader för annonsering, vilket gör att det tydligt går att avläsa marknadsföringens lönsamhet. POAS är en viktig KPI att följa för att kunna optimera din annonseringsstrategi och maximera din vinst. 

CPL

CPL (Cost per Lead) visar vad det kostar att få en ny lead, alltså en potentiell kund. Du som annonsör betalar för varje potentiell kund som visar intresse för en produkt eller en tjänst, till exempel genom att fylla i ett formulär eller anmäla sig till ett nyhetsbrev. CPL är vanligt att mäta vid B2B-marknadsföring eller när målet är att samla in kontaktinformation.

CPV 

CPV står för Cost per View och är ett vanligt mätvärde vid annonsering i videoformat. Det mäter kostnaden för varje gång någon tittar på din videoannons, då du som annonsör betalar för varje visning, vanligtvis på plattformar som YouTube och TikTok. 

CTA

CTA är ett viktigt begrepp att ha koll på då detta kan vara avgörande för din försäljning eller för att få dina kunder att göra som du vill. Förkortningen står för Call to Action och är enkelt förklarat en uppmaning till handling, dvs. få besökaren att agera på till exempel “Köp nu”, “Läs mer” eller “Registrera dig”. En tydlig CTA ökar chanserna till konvertering och guidar användaren mot ditt mål. 

Bounce rate

Bounce Rate, eller avvisningsfrekvens på svenska, visar andelen besökare som lämnar din hemsida direkt utan att göra något. En hög avvisningsfrekvens på en sida kan betyda att sidans innehåll inte är relevant eller tillräckligt intressant för besökaren, men kan också vara ett tecken på att något är fel vilket gör att besökaren lämnar direkt. Din Bounce Rate är därför viktig att hålla koll på för att undvika att förlora potentiella kunder. 

Daniel Apelthun, VD på Inspot

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert