SEA – en del av SEM

Sökmotorannonsering i Google Ads är ett effektivt och säkert verktyg för att hamna högt upp och synas i sökresultatet.

Men för att det ska bli rätt och kostnadseffektivt behövs kunskap och erfarenhet. Vad du skriver, hur du skriver, vad du länkar till och hur du genomför köpet – allt spelar roll för resultatet.

Kostnadseffektivt och träffsäkert med Google Ads

Med SEA får du full kontroll över exponeringen och kan därför styra kommunikationen mot precis rätt målgrupp för absolut bästa effekt. Du kan bestämma vilken annons som ska visas beroende på sökfråga, geografiskt område eller vilken tid sökningen sker. Dessutom behöver du inte betala för exponeringen, utan bara när någon faktiskt klickar på annonsen. Det gör annonsering via sökmotorer som Google till ett mycket kostnadseffektivt marknadsföringsverktyg för att öka försäljningen. 

Skillnaden mellan SEO, SEA och SEM

SEO och SEA är egentligen två sidor av samma mynt. SEA betyder Search Engine Advertising, alltså betald marknadsföring via sökmotorer som Google, Yahoo och Bing. Här betalar du för att synas på sökord som är relevanta för din verksamhet. SEO står för Search Engine Optimization och handlar om optimeringar man gör på och utanför hemsidan för att hamna högre upp i sökresultatet. Dessa placeringar kan du inte betala för att få synas på som man kan göra med en annons. 

SEM är samlingsnamnet för alla de marknadsföringsinsatser du gör via sökmotorer. SEO och SEA är med andra ord delar av SEM som står för Search Engine Marketing. 

Inspot arbetar med SEA för ökad synlighet med sökmotorannonsering
Meny