Maxa Black week med SEO-optimering

ÅRETS STÖRSTA SHOPPINGPERIOD

Så påverkar AI sök och synlighet under Black Week 

Inför Black Week handlar det inte längre bara om att synas på Google – nu behöver företag även synas i AI-drivna sök som AIO och ChatGPT.

För oss på Inspot innebär det att SEO-arbetet tar ett nytt steg in i framtiden – där synlighet även handlar om att bli rekommenderad av Ai.

Sökbeteenden och AI

framtidens seo

Artificial Intelligence Optimization

Under de senaste åren har AI förändrat hur människor söker efter information och produkter. Istället för att skriva in sökord på Google, ställer vi nu frågor direkt till AI-assistenter som ChatGPT, Copilot och Perplexity – och får färdiga svar.

Det betyder att företag inte längre bara konkurrerar om en plats i Googles sökresultat, utan om att bli svaret som AI visar. Det här är grunden i AIO – Artificial Intelligence Optimization.

Köp direkt i chatgpt

Hur AI förändrar sättet vi söker – och hittar produkter

När användare frågar ChatGPT något som “Vilken TV är bäst under Black Week?” eller “Vilken byrå är bäst på SEO i Sverige?” – då väljer AI ut ett svar, inte tio länkar. Svaren baseras på innehåll AI-modellen har tränats på, och på vilket varumärke den uppfattar som mest trovärdigt och relevant. 

Det gör synlighet i AI-sök till en ny konkurrensfördel – särskilt under intensiva perioder som Black Week. Den nya uppdateringen i ChatGPT gör dessutom det här ännu viktigare. Numera kan användare faktiskt genomföra köp direkt i chatten, utan att lämna plattformen. Det betyder att företag som inte syns i dessa AI-svar riskerar att helt gå miste om försäljning.

Sökbeteenden och AI

Köpstarka landningssidor

Så förbereder du din verksamhet för AI under Black Week

Att satsa på att optimera dina digitala kanaler inför Black Friday är väldigt viktigt för att sticka ut i mängden och öka försäljningen under årets största shoppingperiod. Nedan har vi samlat våra fyra främsta tips och rekommendationer per kanal på vad du bör tänka på för att maxa resultaten under Black Friday!

Stick ut från mängden med ett bra erbjudande

1. Optimera innehållet för användarens behov

AI-modeller förstår naturligt språk. Det innebär att ditt innehåll bör vara skrivet i ett mer naturligt och lättbegripligt språk – med frågor och svar, tydliga förklaringar och mänsklig ton.

Se till att alla dina kanaler har samma budskap i kampanjen

2. Förstå helheten, inte bara sökorden

Istället för att jaga volym på enstaka sökord, handlar AIO om att förstå användarens intention. Vilken fråga försöker kunden egentligen få svar på? AI prioriterar innehåll som besvarar hela behovet, inte bara matchar orden.

Anpassa din kommunikation och nå ut till rätt målgupp

3. Bygg trovärdighet och expertis

AI-modeller väger in auktoritet, källor och kontext. Var konsekvent i ditt innehåll, bygg pålitliga länkar och visa expertis inom din nisch. AI litar på varumärken som publicerar konsekvent, relevant och kvalitativt innehåll.

Ha en visuellt snygg design på din kampanj med en röd tråd i alla kanaler

4. Anpassa ditt innehåll med datadrivnina resultat

Vi på Inspot jobbar datadrivet för att analysera trender och ta fram analyser genom diverse olika verktyg som sedan finjusteras av våra specialister. Det gör arbetet snabbare, mer datadrivet – och framför allt, mer relevant.

Sökbeteenden och AI

Instant checkout

ChatGPT som ny säljkanal

Den nya funktionen “Instant Chechout” ger användaren möjlighet att göra köp direkt i ChatGPT. Till en början gäller detta samarbete med Etsy och Shopify – och lanseringen har startat i USA. Med möjligheten att göra köp direkt i ChatGPT blir plattformen inte bara en informationskälla i framtiden, utan också en marknadsplats. 

framtidens black week

Att bli rekommenderad av AI

När användare frågar ChatGPT något som “Vilken TV är bäst under Black Week?” eller “Vilken byrå är bäst på SEO i Sverige?” – då väljer AI ut ett svar, inte tio länkar. Svaren baseras på innehåll AI-modellen har tränats på, och på vilket varumärke den uppfattar som mest trovärdigt och relevant. 

Det gör synlighet i AI-sök till en ny konkurrensfördel – särskilt under intensiva perioder som Black Week. Den nya uppdateringen i ChatGPT gör dessutom det här ännu viktigare. Numera kan användare faktiskt genomföra köp direkt i chatten, utan att lämna plattformen. Det betyder att företag som inte syns i dessa AI-svar riskerar att helt gå miste om försäljning.

Sökbeteenden och AI
Vill du öka dina intäkter med Google Ads? Boka ett kostnadsfritt möte med Inspot redan idag!

Fler artiklar

Kampanjstruktur på meta inför Black week

Black Week

Nyheter

Kampanjstruktur på Meta

Upptäck mer
Gör succé på Google Ads

Black Week

Nyheter

SEM

Gör succé på Google Ads

Upptäck mer
Maximera dina intäkter på Google Ads under black week och black friday

Black Week

Nyheter

SEM

Maximera intäkter på Google Ads

Upptäck mer
Annonsera på sociala medier under black friday och maxa din avkastning med paid social

Black Week

Nyheter

Sociala medier

Annonsera på sociala medier

Upptäck mer
så ökar du din organiska försäljning på sociala medier under black friday

Black Week

Nyheter

Sociala medier

Organisk försäljning på sociala medier

Upptäck mer
Så lyckas du med dina kampanjer och marknadsföring på black friday

Black Week

Nyheter

Black Friday 2025

Upptäck mer
SEO-optimerad kampanjsida

Black Week

Nyheter

SEO

Webbutveckling

SEO-optimerad kampanjsida

Upptäck mer

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert

Inspot - Din digitala performance­byrå
Sekretessöversikt

Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.