fbpx
Så lyckas du med dina kampanjer och marknadsföring på black friday

ÅRETS STÖRSTA SHOPPINGPERIOD

Black Friday 2024 – så lyckas du med dina kampanjer!

Black Friday är en av årets mest efterlängtade shoppingperiod och i år är det många potentiella kunder som längtar efter nedsatta varor och billiga priser! Visste du att varannan svensk handlade under förra årets rea? (Kantar Sifo).

I den här artikeln tar vi en närmare titt på vad du kan förvänta dig under Black Friday 2024. Vi går igenom allt från hur dina kunder ska hitta dina erbjudanden till hur du ska göra för att maxa dina kampanjer.

FYRA ENKLA STEG

Så maxar du dina kampanjer inför Black Friday

Att satsa på att optimera dina digitala kanaler inför Black Friday är väldigt viktigt för att sticka ut i mängden och öka försäljningen under årets största shoppingperiod. Nedan har vi samlat våra fyra främsta tips och rekommendationer per kanal på vad du bör tänka på för att maxa resultaten under Black Friday!

Stick ut från mängden med ett bra erbjudande

1. Ha ett bra erbjudande

– för att sticka ut från mängden och dina konkurrenter

Se till att alla dina kanaler har samma budskap i kampanjen

2. Se till att det är samma budskap

– i annonstexterna för samtliga digitala kanaler

Anpassa din kommunikation och nå ut till rätt målgupp

3. Målgrupps­anpassad kommunikation

– når ut till rätt kunder i rätt tid hela Black Friday

Ha en visuellt snygg design på din kampanj med en röd tråd i alla kanaler

4. Enhetlig design med röd tråd

– en visuellt snygg design för att övertyga potentiella kunder

TIK TOK, INSTAGRAM OCH FACEBOOK

Öka organisk försäljning på sociala medier

För att bli en mästare på organisk försäljning på sociala medier under Black Friday måste du tänka stort och planera smart. Kom ihåg att utnyttja alla plattformar för att nå ut till din målgrupp när de är som mest engagerade. Exempelvis kan TikTok vara din lekplats för kreativitet och interaktion. Använd humor, livesändningar och samarbeten med influencers för att sticka ut i mängden.

Utnyttja din kreativitet och engagemang för att skapa en upplevelse som inte bara lockar kunder, utan också omvandlar dem till ambassadörer för ditt varumärke. Här kan du läsa mer om hur du ökar dina organiska försäljning under Black Friday.

Öka organisk försäljning på sociala medier under black friday med rätt plattformar
Annonser på sociala medier under black friday

MAXA AVKASTNINGEN MED PAID SOCIAL

Annonsera på sociala medier

Vill du verkligen maxa din annonsering på sociala medier under Black Friday? Då krävs det mer än bara planering, det kräver en strategisk vision. Det gäller att hitta sätt för att nå ut till din målgrupp på bästa sätt, även när konkurrensen är stenhård. Med rätt strategi kan du anpassa din budget för att hantera ökade annonseringskostnader under Black Friday och använda landningssidor som en avgörande del av din annonsering. Dessutom gäller det att anpassa annonserna efter varje specifik kanal, från Meta till Pinterest och TikTok. Läs mer om hur du maxar dina annonser på sociala medier här.

ANPASSA DESIGN EFTER MÅLGRUPP

Rätt design ökar synlighet och konverterings­grad

För att sticka ut från mängden under kampanjperioder som Black Friday behöver din kampanj en design som fångar uppmärksamheten från rätt målgrupp direkt. Designen som krävs för att lyckas med detta måste anpassas beroende på dina mål och din publik. Är det ett stilrent och minimalistiskt tillvägagångssätt eller en mer lekfull känsla som skulle fungera bäst hos din publik? Bra design hjälper dig nämligen att kommunicera med potentiella kunder på ett minnesvärt sätt och kan ta din kampanj till nya höjder genom att driva konverteringar.

Anpassa din design på hemsidan efter din målgrupp under black friday
Daniel Apethun, VD på Inspot

TIPS FÖR BÄTTRE SÖKANNONSERING

Maximera dina intäkter med Google Ads

För att maximera resultatet under årets mest intensiva shoppingvecka krävs en strategisk approach. Sätt en genomtänkt strategi i god tid, och säkerställ att annonseringen är anpassad till konsumentbeteenden för att fånga upp tidiga köpare som redan planerar sina inköp. Använd AI-drivna kampanjer som Performance Max och Demand Gen för att bredda räckvidden och fånga fler lönsamma kunder. Övervaka kontinuerligt din faktiska ROAS-nivå och se till att allt annonsinnehåll samt kampanjtyper hålls aktuella. Genom noggrann budgetplanering inför och under Black Week, kombinerat med en flexibel budget- och budstrategi samt kontinuerlig uppföljning och optimering, kan du möta marknadens snabba förändringar och överträffa era mål.

Läs mer om hur du optimerar och maximerar effekten i vår fördjupningsartikel och ta del av alla våra tips för att lyckas på Google under Black Week!

Maximera ROAS på dina kampanjer med Google Ads under black friday
Jobba med SEO på din hemsida under black friday

SYNS DU INTE FINNS DU INTE

Så jobbar du med SEO under Black Friday

SEO kräver normalt ett gediget långsiktigt arbete, men det går även att jobba med det på kort sikt, – särskilt inför evenemang som Black Friday. För att lyckas på kort sikt med SEO måste du vara förberedd, undersöka resultat från tidigare år och anpassa din webbplats efter aktuellt sökbeteende inom din bransch.

Inför Black Friday rekommenderar vi att skapa en SEO-optimerad landningssida eller artikel. Länka den i menyn och dölj den när kampanjen är över. Se dock till att inte ändra för mycket av din vanliga SEO-struktur under kampanjperioden för att inte påverka din SEO negativt på lång sikt. Här kan du läsa mer om hur du skapar en SEO-optimerad kampanjsida inför Black Friday!

Black Friday 2024 – Q&A

Vad är Black Friday?

Black Friday, som alltid inträffar dagen efter Thanksgiving i USA, har blivit en global shoppingtradition. Det är en dag då återförsäljare och företag erbjuder rabatter på en mängd olika produkter. Det är den perfekta tiden att börja julshoppingen eller unna dig själv några efterlängtade prylar till nedsatta priser.

När är Black Friday 2024?

Black Friday 2024 kommer att äga rum den 29 november, och många butiker kommer att börja sina erbjudanden i dagarna före och förlänga dem genom hela helgen och Cyber Monday.

Vad är cyber monday?

Cyber Monday är en online-shoppinghändelse som äger rum dagen efter Black Friday, vanligtvis den fjärde måndagen i november. Ursprungligen skapades Cyber Monday för att marknadsföra och uppmuntra onlinehandel, sedan dess har det blivit en av de största e-handelsdagarna på året.

Vad är Singles Day?

Singles Day är en årlig shoppinghögtid som ursprungligen började i Kina och har blivit en av de största e-handelsdagen i världen.

När är Singles Days?

Singles Day firas den 11 november varje år, därav smeknamnet “11/11”.

Varför är Black Friday viktigt för dig som företagare?

Genom att planera noggrant, skapa attraktiva erbjudanden och marknadsföra dina kampanjer kan ditt företag dra nytta av Black Friday och öka försäljningen samtidigt som du bygger lojalitet bland dina kunder.

Fler artiklar

Annonsera på sociala medier under black friday och maxa din avkastning med paid social

Black Week

Nyheter

Sociala medier

Annonsera på sociala medier – maxa avkastningen med paid social

Upptäck mer

Black Week

Nyheter

SEO

Webbutveckling

Så skapar du en SEO-optimerad kampanjsida inför Black Friday 2024

Upptäck mer
så ökar du din organiska försäljning på sociala medier under black friday

Black Week

Nyheter

Sociala medier

Öka organisk försäljning på sociala medier under Black Friday

Upptäck mer
Maximera dina intäkter på Google Ads under black week och black friday

Black Week

Nyheter

SEM

Maximera dina intäkter på Google Ads under Black Week 2024

Upptäck mer

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert