fbpx
Annonsera på sociala medier under black friday och maxa din avkastning med paid social

Maxa avkastningen med paid social

Så lyckas du med dina annonser på sociala medier

En av de stora fördelarna med sociala medier är att du kan förmedla ett tydligt budskap till en utvald målgrupp i rätt tid. Därför är det viktigt att du redan från början sätter en tydlig strategi för vilka målgrupper du vill nå och hur du kan bearbeta målgruppen på bästa sätt för bästa resultat – speciellt under en konkurrensutsatt period som Black Friday.

Skapa en strategi

Bli bästa vän med sociala medier under Black Friday

Under stora kampanjperioder som Black Friday är konkurrensen om annonserings utrymmet tuffare än vanligt. Detta betyder bland annat att annonseringskostnader ökar och ROI:n minskar. Därför är det viktigt att du nyttjar dina sociala medier på bästa möjliga sätt för att få högst avkastning med paid social.  Se därför till att sätta en flexibel budget för denna period och övervaka dina kampanjer noggrant. Det kan även vara till din fördel att sätta en högre daglig budget under de mest intensiva shoppingdagarna och hålla koll på din ROI!

En annan viktig sak att tänka på är landningssidan som du väljer att skicka trafiken till. Här gäller det att det finns en röd tråd i annonsen som sedan följs upp när besökaren väl landar på hemsidan. Det som den potentiella kunden fick upp ögonen för i annonsen måste därför återspeglas på hemsidan. Läs mer om hur du generellt lyckas med dina kampanjer under Black Friday här och på olika plattformar i artikeln nedan. Vill du ta del av våra bästa tips hur du kan öka din organiska försäljning inför Black Friday? Läs vårt framgångsrecept för en lyckad Black Friday för dina organiska kanaler här.

Annonsera på sociala medier under Black Friday

På Black Friday är möjligheterna oändliga när det kommer till att skapa annonser som engagerar och leder till konverteringar. Dock är utbudet av erbjudanden fler än någonsin vilket gör att konkurrensen samtidigt är stentuff. Därför gäller det att du har en genomtänkt strategi och planerar dina annonser i tid för att sticka ut. Scrolla ner och läs mer om våra bästa tips för en lyckad Black Friday på dina sociala medier!

Annonsera på facebook under black friday

Meta

Annonsera på Meta

  • Använd metas verktyg för att ringa in din målgrupp och få ett estimat på målgruppens storlek. Det ger dig en uppfattning på hur många du kommer att möta med din annonsering med din budget. Räkna också med att CPM-kostnaden kommer att gå upp på grund av den hårda konkurrensen. En average CPM på meta plattformarna ligger runt 40-100 kr per 1000 visningar beroende på geografi och målgrupp.
  • Använd dig av textalternativ. Text & budskap är avgörande för att locka intresse och engagemang på dina annonser. Textalternativ är ett enkelt sätt för dig att testa olika varianter på din copy & rubriker.
  • Anpassa dina feed och filtrera dina viktigaste produktkategorier för att kunna använda dig av fler spännande format som till exempel samlingsannonser som ger dina kunder en roligare shoppingupplevelse.
  • Överväg att skapa en pre-access kampanj innan Black Friday med insamling av mejladresser för att kunna använda det i din annonsering.
  • Skapa smarta retargeting-kampanjer (återannonsering). Det finns mycket bra möjligheter att utveckla en riktigt bra strategi för retargeting på meta-plattformarna. Om du varit duktig i dina organiska kanaler kan du med fördel använda den datan i din retargeting. Du kan också använda dig av data som varit i tidigare annonser eller aktiviteter på din hemsida. Se till att gå igenom vilken data du kan dra nytta av.
Annonera på metas plattformar instagram och facebook under black friday för att nå din målgrupp
Annonsera på Pinterest

Pinterest

Annonsera på Pinterest

  • Pinterest-användare tenderar att söka efter inspiration, från heminredning till klädstilar och recept. Förstå vilken typ av produkt eller tjänst du erbjuder och hur det bäst inspirerar din målgrupp. Inbringa mervärde för din målgrupp med till exempel ett recept där produkten används.
  • Starta din kampanj minst 3-4 veckor innan Black Friday. Detta ger folk tid att upptäcka, spara dina pins och planera sina inköp.
  • Satsa på materialet. Använd högkvalitativa bilder där man ser produkten i en inspirerande miljö. Försök att undvika frilagda produktbilder med vit botten och avskalad text i bild. Att inkludera priset och vilken produkt som visas i bilden är även ett stort plus.
  • Gör shop the look-pins med produkttaggar. Ett perfekt sätt att merförsälja och få dina kunder att upptäcka fler produkter ur ert utbud.
  • Till skillnad från andra sociala kanaler har du möjlighet att använda dig av sökord i dina kampanjer på Pinterest. Använd dig av Pinterest trends och kolla upp vilka sökord som trendar mest under Black Friday. Här kan du dra nytta av relevanta keywords som är relevanta för dina produkter i dina kampanjer.

TikTok

Annonsera på TikTok

  • Tiktok är en plattform där ljudet är en del av innehållet och annonserna är inget undantag. Skapa annonser med ljud som bidrar till innehållet. Du kan upptäcka Tiktoks utbud av commercial music eller varför inte göra en voiceover med en “how to use” guide?
  • Glöm inte undertexten till din video! Även om plattformen är just “sounds on” så är texten där för att förstärka budskapet.
  • Tiktok Creative Center erbjuder massor av inspiration, statistik och hjälp att utveckla ditt content. Se hur andra framgångsrika varumärken gör sina annonser och håll koll på den senaste Tiktokdansen som trendar!
  • Låt systemet välja content för din målgrupp. Vi rekommenderar att använda mellan 3-5 annonser i varje annonsgrupp för att låta systemet avgöra vilken annons som levererar bäst.
  • I målgruppens inställningar kan du specificera vilka sökningar som du vill dra nytta av mer än de generella målgrupper som Tiktok har gjort valbara. De gör du genom att kika på populära hashtags relaterade till din produkt. Det hjälper verktyget att snabbare hitta den målgrupp som är intresserad av just dina produkter.
Skapa annonsmaterial till tiktok för kampanjer under black friday
Daniel Apelthun, VD på Inspot

Fler artiklar

Black Week

Nyheter

SEO

Webbutveckling

Så skapar du en SEO-optimerad kampanjsida inför Black Friday 2024

Upptäck mer
så ökar du din organiska försäljning på sociala medier under black friday

Black Week

Nyheter

Sociala medier

Öka organisk försäljning på sociala medier under Black Friday

Upptäck mer
Maximera dina intäkter på Google Ads under black week och black friday

Black Week

Nyheter

SEM

Maximera dina intäkter på Google Ads under Black Week 2024

Upptäck mer

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert