4 tips för att lyckas med digital marknadsföring 2025

Framtidsspaningar

Så här lyckas du med framtidens marknadsföring – 4 tips!

Digital marknadsföring utvecklas snabbare än någonsin. AI, nya annonsformat och skärpta regler för datainsamling fortsätter höja kraven för att du ska lyckas med din e-handel och marknadsföring online.

Här har vi har samlat ihop våra bästa tips för att maxa resultatet från er digitala strategi 2025!

FYRA Tips

Digital strategi 2025

1. AI-strategi

– Utnyttja AI genom hela processen – från idé till kampanj & optimering

2. Mätning & förstapartsdata

– Säkerställ rätt datainsamling och koppla ihop hela kundresan

3. A/B-testning

– Kom igång med A/B-testning & våga prova nya format

4. Omnikanal & video

– Se till att finnas där dina kunder finns och förmedla ditt budskap i alla kanaler

1. Från AI-verktyg till AI-strategi

Senaste året har handlat mycket om att komma igång med AI i sin organisation, och som digital marknadsförare handlar det om att utnyttja AI-format och mer automation för att lyckas så bra som möjligt. Branschdata i ny studie av Google och BCG bevisar detta, med tillväxt upp till 60% för annonsörer som snabbt kommer igång med AI-driven marknadsföring. Och hela 20-30% högre ROI med nya kampanjer som Performance Max och Advantage+ .

På Inspot ser vi ofta dessa starka resultat när man vågar prova de senaste nyheterna i kanalerna och kombinera det med effektivare arbetsflöden – där AI kan användas i allt från idéskapande till mallar för bild- och textproduktion. Vi tror att AI-trenden fortsätter och att det blir kritiskt under 2025 att säkerställa att AI är en integrerad del av hela marknadsstrategin och inte bara ett verktyg eller nytt format. Genom att strukturerat ta vara på möjligheterna med AI och automation kan du både arbeta smartare och maximera ditt resultat!

Tips att testa nu:

Kom igång med en AI-driven mediestrategi

Låt AI stötta upp i allt från idé och kampanjupplägg till analys och optimering.

Testa AI-drivna format på alla plattformar

Våga prova Performance Max och Metas Advantage+ och skala upp när ni ser resultat.

2. Rätt mätning & mer förstapartsdata (1P)

Som marknadsförare sattes allting på sin spets förra året när det gäller annonsmätning med striktare krav på datainsamling inom EU och nya Google Consent Mode V2. Till dem som snabbt ställde om sin marknadsföring gavs väldigt stora fördelar. I statistik kan vi se att hela 50-70% fler konverteringar mäts från Google Ads om man har en ordentlig samtyckesbanner.

Framåt ser vi allt fler plattformar som kräver Consent Mode och mer användning av API-lösningar för bästa möjliga konverteringsspårning. Till exempel Server-Side Tracking (SST) för Google Tag Manager och Meta Conversion API, som förbättrar mätningen ytterligare med 10-20%. Samtidigt blir strategin för hur man aktiverar även sin förstapartsdata från CRM och kundklubbar allt viktigare per kanal. För de företag som lyckas bäst med sin målgruppsstrategi är det helt avgörande att kunna kombinera sin egen data med cookiemätning, för att nå ut till rätt kunder och få ut maximalt av sin annonsbudget.

Tips att testa nu:

Säkerställ rätt datainsamling redan nu

 Implementera Server-Side Tracking i Google Tag Manager och koppla på Meta Conversion API för bästa mätning.

Maximera er förstapartsdata

Koppla ihop er CRM- och kundklubbstrategi med era digitala kanaler för att bygga målgrupper och få bättre annonsoptimering.

3. Kom igång med A/B-testning och nya format

Vi fortsätter se att de som lyckas bäst med sin digitala marknadsföring löpande AB-testar och anpassar sin mediastrategi utifrån resultatet. Varje annonsplattform erbjuder nu någon sorts AI-format och allt mer av testningen rekommenderas och syns automatiskt i plattformarna. Med smartare AI-stöd ser vi en resultatökning på META upp till 14 % när AI används för optimering och annonsförbättring. Inom Google Ads möjliggör dessutom AI-rekommendationer upp till 5x snabbare kampanjoptimering genom att förenkla skapandet av bild- och textannonser.

Även nya dynamiska annonsformat och produktannonsering i fler varianter fortsätter växa på plattformarna och blir allt viktigare i annonsörers strategier. Särskilt TikTok och Pinterest Ads fortsätter att addera nya format med produkter i fokus som gör det lättare att konvertera på deras plattformar. För att maximera resultaten på lång sikt krävs en proaktiv ”teststrategi”. Genom kontinuerligt lärande och hög flexibilitet kan framgångsrika kampanjer påverka både budget och strategi, vilket säkerställer tydliga resultat på sista raden.

Tips att testa nu:

A/B-testa nya annonstyper som del av din mediemix

Utforska de senaste formaten per plattform se hur de hjälper er nå nya kunder och större målgrupper.

Dynamiska annonser & produktfeeder

Automatisera och optimera dina kampanjer ännu enklare med dynamiska sök-, display och produktannonser.

4. Maximera tillväxten med video och omnikanal

Slutligen, för att verkligen få ut så stor tillväxt som möjligt, behöver er digital strategi ha video och omnikanal i fokus. Användarna fortsätter att röra sig allt mer sömlöst mellan olika plattformar – från YouTube och Sociala medier till Googles sök- och displaynätverk, där kunder numera förväntar sig att möta ert varumärke oavsett vart de är, med relevant och engagerande innehåll.

Annonser i flera kanaler driver upp till 3x högre köpfrekvens än i en enda kanal. För video ser vi att hela 68% av alla YouTube-användare använder plattformen för att fatta köpbeslut och att rörligt innehåll ökar varumärkesigenkänningen med upp till 80%. Det gör det otroligt viktigt för företag att satsa på sin videostrategi, både i sociala medier gärna med kortare och längre format på YouTube, samtidigt som ni kopplar ihop videokampanjerna med er övriga annonsering för maximal effekt!

Tips att testa nu:

Bygg en videostrategi som täcker hela kundresan

Från bred räckvidd på YouTube för relevanta målgrupper till konverteringsfokuserad retargeting i Sociala medier. 

Synka video med resten av er annonsering

Använd samma budskap och kreativa inslag i både video och display för att stärka igenkänning i alla kanaler.

Daniel Apelthun, VD på Inspot

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert

Inspot logga
Sekretessöversikt

Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.