Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Vad är Google Consent Mode V2?
Nu börjar nya GDPR-regler gälla för att du ska kunna fortsätta använda Googles annonsplattformar som tidigare. Nyheten kallas Consent mode V2 och är Googles svar på den nya EU-förordningen Digital Marketing Act (DMA), som syftar till att öka tryggheten för hur personuppgifter samlas in på företags webbplatser inom EU/ESS.
Consent mode V2 gör det enklare att säkerställa att samtycke finns för datainsamling och blir ett nytt krav från 6:e mars när du använder Googles annonslösningar. Om din webbplats saknar uppdateringen så kommer ingen data längre skickas till Google och du riskerar att kraftigt begränsa din konverteringsmätning och funktionerna i plattformarna.
Kontakta ossBehöver jag uppdatera till Consent Mode V2?
Det korta svaret är ja. Eftersom Consent Mode V2 blir ett krav för att fortsätta använda remarketing och personaliserad annonsering på Google Ads och Google Analytics 4. Om du saknar en godkänd cookie-policy kommer du stöta på begränsningar när du önskar optimera mot konverteringsmål eller vill analysera trafiken in till din hemsida.
Med Consent Mode får du tillgång till mer avancerad mätteknik, som exempelvis modellering och cookie-lös rapportering. Det kommer i förlängningen att höja kvaliteten på dina annonser och gör din Google-spårning ännu mer framtidssäkrad.
Hur kommer du igång med Consent Mode?
För att komma igång behöver du konfigurera cookie-bannern på din hemsida, så den skickar med nya datapunkter för Consent Mode V2 till Google. Detta görs när du laddar in taggarna för Googles olika plattformar. Syftet är att bekräfta om en besökare har godkänt eller tackat nej till annonsmätning (ad_user_data) och personaliserad annonsering (ad_personalization). Detta görs enklast genom att antingen:
Metod 2
Om du redan använder en egenbyggd cookie-banner, har en lösning från ditt CMS eller från en webbleverantör behöver du säkerställa att scripttaggarna är korrekt konfigurerade på er hemsida och i Google Tag Manager. Detta gör du enklast genom att följa denna steg för steg-guide.
Metod 1
Implementera en samtyckesbanner från en av Googles certifierade CMP-partners, som exempelvis CookieBot. Dessa plattformar stödjer den nya tekniken och kan automatiskt konfigureras så att cookie-bannern skickar rätt Consent Mode V2-signaler till Google.
Hur verifierar vi att Consent Mode v2 fungerar?
När ni har genomfört er implementation kan ni enkelt verifiera att den har lyckats med hjälp av verktyget Google Tag Assistant. Detta gör ni genom att kontrollera att de rätta parametrarna som krävs för Consent Mode V2 skickas från er cookie-banner.
Gå till tagassistant.google.com och testa er egen URL för att kontrollera om ”Consent State” har uppdaterats när en besökare har gjort sina samtyckesval. För ytterligare information om hur du utför verifieringen kan du följa denna guide.
Behöver ni hjälp med Consent Mode V2?
Om ni behöver hjälp med analys, implementation eller konfiguration av Consent Mode V2 för hemsidan eller Google Tag Manager? Kontakta oss på Inspot, så hjälper våra experter dig att hitta en skräddarsydd lösning för ditt företag!
Kontakta ossVill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?
Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!