fbpx

FRAMTIDENS SÖKBETEENDE

Social Search – Här är allt du behöver veta

Vad är egentligen Social Search? Vi hjälper dig att reda ut begreppet och varför det är viktigt att inkludera det i din sociala mediestrategi. Social Search är högst aktuellt och ändrar redan nu människors sökbeteende. Genom att ligga steget före dina konkurrenter kan du bidra till större engagemang och synlighet i dina sociala kanaler. Dessutom ökar du din verksamhets intäkter.

Instagram på en mobiltelefon

FRAMTIDENS SÖKMOTOR

Vad är Social Search?

Den nya unga generationen föredrar att hålla sig informerad genom TikTok, Pinterest och Instagram snarare än traditionella medier eller konventionella sökmotorer. Det har resulterat i en helt ny marknadsnisch som företag behöver anpassa sig till. För dig som följer de nya spelreglerna och förstår värdet i det finns en stor möjlighet att roffa åt sig marknadsandelar från dina konkurrenter. Detta gäller oavsett om du arbetar med organisk- eller betald räckvidd.

RANKNINGSFAKTORER

Faktorer som påverkar
Social Search sökresultat

Idag är sociala medier uppbyggda av algoritmer som bestämmer vilket innehåll som visas för användaren genom en rad olika faktorer. Med Social Search ändras det beteendet. I stället för att scrolla genom sitt sociala medieflöde fungerar Social Search som en sökmotor. Användaren söker aktivt en vara, produkt, tjänst eller innehåll för att hitta inlägg relaterade till ämnet. Sökresultatet baseras sedan på tre viktiga punkter: relevans till sökord, popularitet av innehåll och rekommendationer från användarens sociala nätverk.

Relevans till sökord

Popularitet av innehåll

Rekommendationer från användarens sociala nätverk

STRATEGI

Så arbetar du med Social Search

Vare sig om du vill synas i i det organiska sociala sökresultatet eller genom betalda annonsering för specifika sökord, så behöver du ha stenkoll på kundernas sökbeteenden. Se till att dina viktigaste sökord används i ert innehåll för att besvara kundens frågor på liknande sätt som för SEO och SEM.

När folk söker på sociala medier ser sökbeteendet hos användaren annorlunda ut än när de exempelvis använder sökmotorer. Här är det trender som gäller. Därför behöver du hålla dig uppdaterad på vad som sker i omvärlden. Förutom att du ska fokusera på att skriva en text med viktiga sökord behöver du också tänka på vad du säger i klippet. Dagens algoritmer är väldigt avancerade och kommer att plocka upp både ord och det som visas visuellt i ditt inlägg.

MÅLGRUPP

Anpassa innehåll efter målgrupp

En till sak att ha med sig i bakhuvudet är att innehållet ska anpassas till den plattform du ska publicera ditt innehåll på. Ett kort och koncist klipp med en fyndig presentation kanske fungerar på TikTok, men du kanske behöver tänka om när du ska marknadsföra din produkt på Youtube.

Sammanfattningsvis när det kommer till publicering av innehåll på sociala medier är det viktigt att ha algoritmerna i åtanke. Skapa innehåll som kan identifieras och kategoriseras av algoritmerna på ett korrekt sätt, men ha också användaren i fokus. Genom att förstå vad din målgrupp är intresserad av och vilken typ av innehåll de vill ha, kan du skapa innehåll som är mer relevanta för dem och som i sin tur rankas högre av algoritmerna.

Daniel Apethun, VD på Inspot

PLATTFORM

Vilka plattformar är aktuella för social search?

De främsta plattformarna du bör tillämpa din Social Search-strategi på är Instagram, TikTok och Youtube. Det är de mest populära plattformarna idag och använder välutvecklade algoritmer som är duktiga att avläsa text, ljud och bild.

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert