fbpx
Marknadsföring på sociala medier

Vilka sociala medieplattformar ska ditt företag synas på?

Sociala medier är en stor del av dagens marknadsföring och en viktig faktor för att nå ut till både befintliga och potentiella kunder. Att veta hur man ska tänka och vilka kanaler man bör använda är däremot inte alltid så enkelt som det låter. Här reder vi ut skillnader mellan de olika kanalerna och hur du som företag kan använda sociala medier!

Kontakta oss

Varför du ska finnas på sociala medier

Det finns flera anledningar till varför sociala medier är en viktig del av marknadsföring. Här har vi samlat våra favoriter!

83% använder sociala medier

Majoriteten av Sveriges befolkning finns på sociala medier. Nyttja den möjligheten för att nå ut och hitta nya kunder.

Ökad varumärkeskännedom

Syns du så finns du! Med sociala medier kan du öka kännedomen om ditt företag och uppmärksamma människor om vad du gör.

Engagemang & interaktion

Lär känna din målgrupp och interagera med dem. Sociala medier är ett perfekt verktyg för att skapa en relation till dina kunder och engagera dem.

Personligt varumärke

Bygg varumärke på sociala medier med personligt innehåll och förmedla ditt företags unika egenskaper till kunderna.

Ökad trafik till hemsidan

Genom att visa upp ditt företag i olika kanaler får du fler möjligheter att driva trafik till din hemsida.

Riktad annonsering

Anpassa och rikta din marknadsföring till dina önskade kunder. Med sociala medier kan du välja vilka som ser din annonsering.

Organic vs paid

Organiska eller betalda sociala medier – hur ska jag tänka?

När du sätter din strategi för hur du ska använda sociala medier i din verksamhet är det viktigt att tänka på att ha en blandning av både organiskt och betalt content. Arbetar du bra med det organiska hjälper det till att lyfta annonseringen och ger dig lite extra hjälp.

Välj rätt plattform

Behöver man finnas på alla sociala medier?

Måste man verkligen finnas på varje plattform? Det enkla svaret är nej. Marknadsföring på sociala medier är en viktig del för att nå befintliga och nya kunder, men varje företag är unikt och kunderna fungerar på olika sätt. Välj därför den eller de kanaler som passar dig och din målgrupp bäst. Tänk på att hellre fokusera på färre kanaler och se till att göra det bra än att finnas på många olika plattformar som du bara satsar halvhjärtat på.

Sociala medieplattformar

Vilken plattform ska jag välja?

Hur ska man veta vilken plattform man ska välja? Att avgöra vilka kanaler som passar bäst kan kännas överväldigande. Försök därför att samla information om dina potentiella kunder och välj plattform utifrån var din målgrupp finns. Genom att ta reda på ålder, intressen och syfte med att besöka ditt företag kan du få en tydligare bild av vilka sociala medier som är bäst för dig och ditt företag.

Har du fortfarande svårt att välja? Fortsätt läsa så guidar vi dig genom olika sociala medier kanaler du kan använda dig av i din marknadsföring.

Facebook

Facebook är den sociala medieplattformen som används av flest personer. Med mer än hälften av alla internetanvändare som medlemmar är Facebook för många en given plattform och en kanal som passar de allra flesta företag.

De mest frekventa användarna är födda på 70-, 80- och 90-talet, men använder du Facebook som en marknadsföringskanal har du möjlighet att nå ut till en bred och varierad publik. Dessutom använder Facebook en relationsbaserad algoritm vilket innebär att de som följer ditt företag också ser det innehåll du publicerar.

Instagram

Instagram har en något yngre målgrupp och används främst av personer födda på 80-, 90- och 00-talet. Det är den sociala medieplattform där flest användare följer varumärken och företag, vilket gör det till den perfekta platsen för dig som vill bygga ett community och skapa kontakt med dina kunder. Här kan du med hjälp av funktioner som flöde, story, reels och DM enkelt nå ut till dina kunder och skapa en relation.

För många företag är Instagram en självklar kanal eftersom även den passar de flesta typer av verksamheter. Jämfört med andra sociala medier är Instagram också unikt då det är den enda plattform som använder både relationsbaserade och intressebaserade algoritmer. Innehåll i flödet och stories baseras på relationer och påverkas av vilka du följer, medan upptäckarflödet och reels baseras på vad du visat intresse av vilket ger dig möjlighet att nå många personer.

LinkedIn

Till skillnad från övriga plattformar för sociala medier riktar sig LinkedIn främst till andra företag och yrkesrelaterade personer snarare än privatpersoner. Över hälften av alla tjänstemän använder sig av LinkedIn vilket gör plattformen till den bästa för dig som vill rikta dig B2B.

Här består användarna främst av personer födda från 60- till 90-talet, men är till för alla som är yrkesverksamma eller letar efter jobb. Med många användare i olika åldrar är LinkedIn ett stort socialt affärsnätverk och en bra plats för att skapa kontakter och hitta dina framtida medarbetare. Därför använder de en relationsbaserad algoritm så att de som följer ditt företag ser ditt innehåll i sina flöden.

TikTok

TikTok är fortfarande en relativt ny kanal och en snabbt växande plattform för sociala medier. Här finns framtidens målgrupp och majoriteten av målgruppen är unga, främst födda på 00- och 10-talet.

TikTok är en videobaserad plattform som fokuserar på snabbt och trendigt innehåll, men trots sitt videoformat är sökfunktionen en viktig del. Många unga använder TikTok för att söka information istället för att använda Google vilket gör det till en viktig kanal för att nå den yngre generationen. Dessutom baseras innehållet som visas på vad användarna tidigare visat intresse för vilket ger dig som företag en stor möjlighet till att nå personer som ännu inte följer dig.

Pinterest

För dig som har visuellt tilltalande produkter och inspirerande innehåll är Pinterest den perfekta plattformen. Pinterest är en visuell kanal till för att inspirera användarna och potentiella kunder där pinsen du ser styrs av vad du visat intresse för.

Utöver det visuella är sökfunktionen också viktig på Pinterest eftersom innehållet kan ligga kvar länge och fortfarande dyka upp, även om det är gammalt. Detta ger dig möjligheten att nå ut till nya människor över en lång tid och ger ditt content en lång livslängd.

Daniel Apethun, VD på Inspot

Få hjälp med dina sociala medier

Känns det övermäktigt eller krångligt? Våra specialister har bred kunskap och hjälper dig bygga upp ditt varumärke, skapar bra innehåll och sätter en plan för dina sociala medier, både organiskt och med betald annonsering. Kontakta oss idag och låt oss hjälpa dig med dina sociala medier!

 

Kontakta oss

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert