Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.
Black Friday 2023 – så lyckas du med dina kampanjer!
Black Friday är en av årets mest efterlängtade shoppingperiod och i år är det många potentiella kunder som längtar efter nedsatta varor och billiga priser! Visste du att varannan svensk handlade under förra årets rea? (Kantar Sifo).
I den här artikeln tar vi en närmare titt på vad du kan förvänta dig under Black Friday 2023. Vi går igenom allt från hur dina kunder ska hitta dina erbjudanden till hur du ska göra för att maxa dina kampanjer.
Kontakta oss
Så maxar du dina kampanjer inför Black Friday
Att satsa på att optimera dina digitala kanaler inför Black Friday är väldigt viktigt för att sticka ut i mängden och öka försäljningen under årets största shoppingperiod. Nedan har vi samlat våra fyra främsta tips och rekommendationer per kanal på vad du bör tänka på för att maxa resultaten under Black Friday!
1. Ha ett bra erbjudande
– för att sticka ut från mängden och dina konkurrenter
2. Se till att det är samma budskap
– i annonstexterna för samtliga digitala kanaler
3. Målgruppsanpassad kommunikation
– når ut till rätt kunder i rätt tid hela Black Friday
4. Enhetlig design med röd tråd
– en visuellt snygg design för att övertyga potentiella kunder
Öka organisk försäljning på sociala medier
För att bli en mästare på organisk försäljning på sociala medier under Black Friday måste du tänka stort och planera smart. Kom ihåg att utnyttja alla plattformar för att nå ut till din målgrupp när de är som mest engagerade. Exempelvis kan TikTok vara din lekplats för kreativitet och interaktion. Använd humor, livesändningar och samarbeten med influencers för att sticka ut i mängden.
Utnyttja din kreativitet och engagemang för att skapa en upplevelse som inte bara lockar kunder, utan också omvandlar dem till ambassadörer för ditt varumärke. Här kan du läsa mer om hur du ökar dina organiska försäljning under Black Friday.


Annonsera på sociala medier
Vill du verkligen maxa din annonsering på sociala medier under Black Friday? Då krävs det mer än bara planering, det kräver en strategisk vision. Det gäller att hitta sätt för att nå ut till din målgrupp på bästa sätt, även när konkurrensen är stenhård. Med rätt strategi kan du anpassa din budget för att hantera ökade annonseringskostnader under Black Friday och använda landningssidor som en avgörande del av din annonsering. Dessutom gäller det att anpassa annonserna efter varje specifik kanal, från Meta till Pinterest och TikTok. Läs mer om hur du maxar dina annonser på sociala medier här.
Rätt design ökar synlighet och konverteringsgrad
För att sticka ut från mängden under kampanjperioder som Black Friday behöver din kampanj en design som fångar uppmärksamheten från rätt målgrupp direkt. Designen som krävs för att lyckas med detta måste anpassas beroende på dina mål och din publik. Är det ett stilrent och minimalistiskt tillvägagångssätt eller en mer lekfull känsla som skulle fungera bäst hos din publik? Bra design hjälper dig nämligen att kommunicera med potentiella kunder på ett minnesvärt sätt och kan ta din kampanj till nya höjder genom att driva konverteringar.


Maximera ROAS via Google Ads
För att lyckas med sökannonsering och Google Ads under årets största shopping-högtid är det viktigt att tidigt sätta en anpassad strategi. Se även till att använda Googles senaste nyheter för att maximera synlighet, nå rätt målgrupp och kunna få ut mer av din investering. Utifrån det tuffa marknadsläget 2023 är det även smart att använda sig av AI och nya annonsformat som Performance Max. Tänk även på att övervaka din faktiska ROAS-nivå och se till att allt annonsinnehåll och kampanjtyper är uppdaterade. Testa olika kampanjtyper, inklusive DemandGen och YouTube, för att nå fler lönsamma kunder. Slutligen är det viktigt att alltid planera din budget noggrant både före och under Black Friday-veckan, så att du kan vara flexibel och dynamiskt möta skiftande prioriteringar och överträffa era säljmål!
Så jobbar du med SEO under Black Friday
SEO kräver normalt ett gediget långsiktigt arbete, men det går även att jobba med det på kort sikt, – särskilt inför evenemang som Black Friday. För att lyckas på kort sikt med SEO måste du vara förberedd, undersöka resultat från tidigare år och anpassa din webbplats efter aktuellt sökbeteende inom din bransch.
Inför Black Friday rekommenderar vi att skapa en SEO-optimerad landningssida eller artikel. Länka den i menyn och dölj den när kampanjen är över. Se dock till att inte ändra för mycket av din vanliga SEO-struktur under kampanjperioden för att inte påverka din SEO negativt på lång sikt.

Black Friday 2023 – Q&A
Black Friday, som alltid inträffar dagen efter Thanksgiving i USA, har blivit en global shoppingtradition. Det är en dag då återförsäljare och företag erbjuder rabatter på en mängd olika produkter. Det är den perfekta tiden att börja julshoppingen eller unna dig själv några efterlängtade prylar till nedsatta priser.
Black Friday 2023 kommer att äga rum den 24 november, och många butiker kommer att börja sina erbjudanden i dagarna före och förlänga dem genom hela helgen och Cyber Monday.
Cyber Monday är en online-shoppinghändelse som äger rum dagen efter Black Friday, vanligtvis den fjärde måndagen i november. Ursprungligen skapades Cyber Monday för att marknadsföra och uppmuntra onlinehandel, sedan dess har det blivit en av de största e-handelsdagarna på året.
Singles Day är en årlig shoppinghögtid som ursprungligen började i Kina och har blivit en av de största e-handelsdagen i världen.
Singles Day firas den 11 november varje år, därav smeknamnet “11/11”.
Genom att planera noggrant, skapa attraktiva erbjudanden och marknadsföra dina kampanjer kan ditt företag dra nytta av Black Friday och öka försäljningen samtidigt som du bygger lojalitet bland dina kunder.

Inspot hjälper dig med dina Black Friday-kampanjer!
Att skapa och genomföra framgångsrika kampanjer inför Black Friday kräver noggrann planering, kreativitet och strategi. Inspot kan självklart hjälpa dig att förbereda dina annonser och helheten i dina digitala kanaler för årets största rea. Kontakta oss idag så hjälper vi dig.
Kontakta ossVill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?
Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!