Maxa din marknadsföring med säsongsanpassat budskap

Säsongsanpassad marknadsföring

Maxa din marknadsföring med säsongsanpassning

Har du någonsin funderat på om en och samma annons kan fungera året runt eller om du behöver anpassa din marknadsföring efter tid på året? Svaret är enkelt! Säsongsanpassad kommunikation är lösningen för att både nå och behålla din målgrupp. 

Genom att anpassa ditt budskap efter aktuella säsonger och högtider kan du skapa  mer relevanta kampanjer, öka engagemanget och driva försäljning. Med påsken runt hörnet är det ett perfekt tillfälle att se över din strategi – och samtidigt planera inför kommande högtider. Scrolla vidare så berättar vi mer!

tre Tips

Därför är säsongsanpassad marknadsföring viktigt

Bra marknadsföring handlar om att möta dina kunder där de är och förstå deras behov, känslor och beteenden. Under tider som påsk, sommar och jul förändras våra rutiner – vi är mer benägna att handla, testa nya produkter och engagera oss i varumärken som känns relevanta. Därför är det perfekta tillfällen att variera din marknadsföring och våga testa något nytt!

Genom att anpassa din kommunikation och budskap efter säsong kan du:

Öka relevansen

Anpassade budskap fångar målgruppens intresse.

Genomförande av köp bidrar till en konvertering

Driva konverteringar

Säsongsrelaterade erbjudanden ökar köpviljan.

Bygga varumärkeslojalitet

 Att visa att du förstår kundens vardag skapar en starkare relation.

5 tips för att anpassa din marknadsföring efter säsong

Att du måste anpassa din marknadsföring efter säsong vet du nu, men hur går du tillväga för att hålla dig aktuell? Att bara önska en god jul eller en glad påsk på sociala medier räcker tyvärr inte. Försök istället förstå hur din målgrupp beter sig under olika säsonger och hur du kan anpassa din strategi därefter. 

Här har vi samlat fem sätt att säsongsanpassa ditt budskap och din marknadsföring:

Säsongsanpassa ditt utseende

1. Anpassa din visuella identitet

Var kreativa och anpassa bilder, videor, färger och teman i dina digitala kanaler för att spegla den aktuella säsongen – både i organiskt och betalt innehåll. Vintriga bilder kommer förmodligen inte att sälja lika bra på sommaren, så se till att du alltid håller dig aktuell!

Tidsbegränsade erbjudanden

2. Anpassa kampanjer och erbjudanden

Skapa tidsbegränsade erbjudanden och kampanjer anpassade efter högtider som till exempel påskrea eller unika erbjudanden under Black Friday och led dina kunder till en unik landningssida. Tidsbegränsade erbjudanden kopplade till högtider upplevs ofta som mer exklusiva vilket kan öka din försäljning. Här kan du läsa om hur du skapar en bra kampanjsida.

aktivera dina kunder

3. Engagera med interaktivt innehåll

Få din målgrupp att interagera med ditt varumärke genom att skapa quiz, tävlingar eller kanske en digital påskäggsjakt på sociala medier. 83% av Sveriges befolkning använder sociala medier, så utnyttja det genom att uppmuntra till engagemang för bättre spridning och ökad synlighet.

Tänk omnikanal

 4. Håll en röd tråd i alla kanaler

Se till att ditt budskap följer samma tema i alla dina marknadsföringskanaler genom att tänka omnikanal. Från annonsering på Meta och Google till nyhetsbrev och inlägg på sociala medier. Konsekvent kommunikation skapar igenkänning och bygger förtroende hos din målgrupp.

Förbered i tid

5. Planera långsiktigt

För att lyckas med säsongsanpassad marknadsföring krävs planering och analys. Skapa en marknadsföringskalender där du i god tid identifierar viktiga datum och förbereder din marknadsföring utifrån det. Kom också ihåg att följa upp och utvärdera resultaten och använda insikterna för att optimera nästa kampanj.

Dessa strategier kan användas under alla säsonger och högtider, men självklart skiljer det sig beroende på bransch. Genom att säsongsanpassa ditt budskap kan du öka engagemanget, stärka ditt varumärke och optimera försäljningen vid rätt tillfälle.

Så varför inte ta vara på påsken, sommaren, julen och alla andra högtider – ge dina kunder en anledning att välja just dig!

Daniel Apelthun, VD på Inspot

Vill du öka intäkterna och få bättre lönsamhet i din marknadsföring?

Då har du kommit rätt! Kontakta oss idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå era mål!

Få kostnadsfri offert

Inspot logga
Sekretessöversikt

Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.